1. VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ
Reklamační řád je nedílnou součástí Všeobecných obchodních podmínek prodávajícího Jabor pro, s.r.o., se sídlem Folknářská 21 / Děčín 2 / 405 02, IČO: 40231259, DIČ: CZ40231259, registrované u obchodního soudu v Ústí n. L., oddíl B, vložka 1421 (dále jen „prodávající“).
Ještě před objednáním zboží je kupující povinen se seznámit s Reklamačním řádem a Všeobecnými obchodními podmínkami (dále jen „VOP“).
Kupující bere také na vědomí, že je povinen poskytnout prodávajícímu potřebnou součinnost nezbytnou pro vyřízení reklamace, v opačném případě se lhůty adekvátně prodlužují o čas, ve kterém kupující neposkytl požadovanou součinnost.
Uzavřením kupní smlouvy a převzetím zboží od prodávajícího kupující souhlasí s tímto Reklamačním řádem.
2. ZÁRUKA ZA JAKOST
Standardně jako doklad o záruce vystavuje prodávající ke každému zakoupenému zboží doklad o zakoupení (fakturu) obsahující zákonem uvedené údaje, které jsou zapotřebí pro uplatnění záruky (zejm. název zboží, délka záruky, cena, množství, případně sériové nebo výrobní číslo).
2.1 Lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění
Lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění začíná běžet dnem převzetí zboží kupujícím, tj. dnem uvedeném na dokladu o zakoupení.
Lhůta je 24 měsíců a končí dnem, který se číselným označením shoduje se dnem, kdy započala.
Práva z odpovědnosti za vady zboží, pro které platí záruka za jakost, zaniknou, nebyla-li uplatněna v uvedené době.
Uplatní-li kupující právo z vadného plnění oprávněně, je lhůta pro vytknutí vadného plnění prodloužena o dobu, která uplynula od uplatnění práva z vadného plnění do doby, kdy kupující převezme nebo bude povinen po vyřízení reklamace zboží převzít.
Pokud byla prodávajícím vyřízena reklamace formou výměny zboží neběží nová lhůta.
2.2 Práva z vadného plnění
Má-li zboží vadu je kupující oprávněn požadovat její odstranění.
Kupující může požadovat dle své volby odstranění vady zboží opravou nebo dodání nové věci bez vady, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by věc měla bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího.
Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.
Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud
- prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s § 2170 odst. 1 a 2,
- je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího,
- se vada projeví opakovaně,
- je vada podstatným porušením smlouvy.
Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou zboží bez vady a vadného zboží, které kupující obdržel.
Odstoupí-li kupující od smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží zboží, nebo co mu kupující prokáže, že zboží odeslal.
V případě oprávněné reklamace má kupující právo požadovat po prodávajícím náhradu nákladů účelně vynaložených při uplatnění reklamace.
Kupující musí nárok na náhradu takovýchto nákladů uplatnit bez zbytečného odkladu, nejpozději však ve lhůtě jednoho měsíce po uplynutí lhůty, ve které je třeba vytknout vadu.
Práva z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud vadu sám způsobil.
2.3 Záruka za jakost
Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady.
Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující zboží převzal:
- má zboží vlastnosti, které si strany ujednaly,
případně (nebylo-li ujednáno jinak) takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží - se zboží hodí k účelu, který pro jeho použití prodávající uvádí nebo ke kterému se věc tohoto druhu obvykle používá
- je zboží v odpovídajícím množství, míře nebo hmotnosti
- zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů
Projeví-li se vada v průběhu jednoho roku od převzetí, má se za to, že věc byla vadná již při převzetí kupujícím, pokud prodejce neprokáže opak.
Vadou věci není opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním a u použitého zboží opotřebení odpovídající míře jeho předchozího používání.
2.4 Smluvní záruka za jakost
Prodávající může svým prohlášením poskytnout záruku za jakost zboží přesahující rozsah odpovědnosti prodávajícího za vady danou zákonem, přičemž podmínky a rozsah této záruky určí v tomto prohlášení a kupujícímu vydá potvrzení o záruce za jakost (záruční list) za podmínek a s náležitostmi dle § 2174a Občanského zákoníku.
3. Podmínky záruky
3.1 Kontrola zboží při převzetí
Kupující při osobním převzetí od prodávajícího zkontroluje přebírané zboží, jeho úplnost a nepoškozenost obalů.
Veškeré nesrovnalosti kupující nahlásí prodávajícímu při osobním převzetí na místě.
Při převzetí od přepravce, kupující řádně a pečlivě zkontroluje stav zásilky (zejména počet balíků, neporušenost či poškození obalu) podle přepravního listu.
Kupující dále v den převzetí zkontroluje kompletnost zboží, zejména že balení obsahuje vše, co obsahovat má.
Veškeré nesrovnalosti je třeba vyznačit v předávacím protokolu přepravce nebo kupující může převzetí zásilky odmítnout.
V případě nesrovnalostí při převzetí od přepravce doporučujeme pořídit a přiložit fotodokumentaci poškození a obalu.
Těmito ujednáními není dotčena zákonná lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění.
Dodatečná reklamace neúplnosti nebo vnějšího poškození zásilky nezbavuje kupujícího práva věc reklamovat, dává však prodávajícímu možnost prokázat, že se nejedná o rozpor s kupní smlouvou.
3.2 Uplatnění práv z vadného plnění
Kupující může reklamaci uplatnit v provozovně prodávajícího v Děčíně, a to osobně nebo písemně.
Reklamaci lze také uplatnit pomocí elektronické pošty zaslané na e-mailovou adresu vaky@jabor.cz
Dále je možné reklamaci zboží, odeslat na adresu prodávajícího:
Jabor pro, s.r.o.
Folknářská 21
405 02 Děčín
Zásilka musí obsahovat reklamované zboží včetně příslušenství, bez něhož reklamované zboží nelze používat a diagnostikovat.
Dále kupující přiloží kopii dokladu o zakoupení či jiným vhodným způsobem doloží záruku zboží, podrobný popis závady a dostatečné kontaktní údaje kupujícího (zejm. zpáteční adresa a tel. číslo). Bez výše uvedeného je znemožněna identifikace původu i závady zboží. Doporučujeme také uvést preferovaný způsob vyřízení reklamace (oprava, výměna, vrácení kupní ceny).
Pro usnadnění může kupující využít reklamační protokol.
Prodávající nebo záruční servis je povinný při uplatnění reklamace vydat zákazníkovi písemné potvrzení o tom, kdy zákazník reklamaci uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace zákazník požaduje. Tímto potvrzením může být i kopie reklamačního protokolu.
V případě, že kupující uplatní reklamaci osobně na pobočce je potvrzení na žádost zákazníka předáno ihned v papírové podobě, ve všech ostatních případech je potvrzení zasláno e-mailem.
Potvrzení slouží pouze jako doklad o přijetí reklamace. Stav zboží, ve kterém kupující předal toto zboží prodávajícímu, bude posouzen až v rámci reklamačního řízení.
Kupující si je vědom, že nedodá-li reklamované zboží včetně veškerého obdrženého příslušenství, pak v případě odstoupení kupujícího od smlouvy bude kupujícímu vrácena kupní cena ponížena o cenu nedodaného příslušenství.
3.3 Vyloučení odpovědnosti z vadného plnění
Záruka se nevztahuje na poškození zboží vzniklá (v případě, že taková činnost není činností obvyklou a přitom není zakázána v přiloženém návodu k použití):
- mechanickým poškozením zboží
- používáním zboží v podmínkách, které neodpovídají svojí teplotou, prašností, vlhkostí, chemickými a mechanickými vlivy prostředí, které je přímo prodejcem nebo výrobcem určeno
- neodbornou instalací, zacházením, obsluhou, nebo zanedbáním péče o zboží
- poškozením způsobeným nadměrným zatěžováním nebo používáním v rozporu s podmínkami uvedenými v dokumentaci nebo všeobecnými zásadami
- provedením nekvalifikovaného zásahu či změnou parametrů (nekvalifikovaným zásahem se rozumí zásah jakékoliv jiné osoby vyjma prodávajícího nebo autorizovaného servisu)
- zboží, které bylo upravováno zákazníkem, vznikla-li vada v důsledku této úpravy
- poškozením přírodními živly nebo vyšší mocí
Tato omezení neplatí, pokud byly vlastnosti zboží, jež jsou v rozporu s výše uvedenými podmínkami, kupujícím a prodávajícím výslovně dohodnuty, vymíněny nebo prodávajícím deklarovány, případně je lze očekávat vzhledem k prováděné reklamě nebo obvyklému způsobu užití zboží.
3.4 Zamítnutí reklamace
Prodávající má právo zamítnout reklamaci zboží v případech, kdy reklamované zboží a/nebo jeho součásti jsou znečištěné nebo nesplňují základní předpoklady pro hygienicky bezpečné předání zboží k reklamačnímu řízení.
4. Vyřízení reklamace
Prodávající o reklamaci rozhodne do pěti pracovních dnů.
Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku potřebná k odbornému posouzení vady.
Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena a spotřebitel o tom musí být informován nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na delší lhůtě.
Po marném uplynutí lhůty respektive prodloužené lhůty se má za to, že vada na věci skutečně existovala a kupující má právo odstoupit od kupní smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu.
Prodávající vydá kupujícímu písemné potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době trvání reklamace, případně odůvodnění zamítnutí reklamace.
O vyřízení reklamace prodávající vyrozumí zákazníka na telefonní číslo anebo e-mailovou adresu, pokud zákazník tyto kontaktní údaje prodávajícímu poskytl.
Nelze-li zákazníkovi doručit vyrozumění o vyřízení reklamace tímto způsobem, bude toto vyrozumění zasláno zákazníkovi písemnou formou na adresu jím uvedenou v reklamačním protokolu.
Po vyřízení uznané reklamace opravou nebo výměnou se prodlužuje záruka zařízení o dobu trvání reklamace.
Doba trvání reklamace se počítá od dne následujícího po jejím uplatnění do dne, kdy byl kupující o vyřízení informován.
Při převzetí je kupující povinen zkontrolovat přebírané zboží a jeho soulad s výdejním protokolem reklamace.
Kupující dále zkontroluje kompletnost zboží. K pozdějším námitkám již nebude přihlíženo.
Těmito ujednáními není dotčena zákonná lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění.
Kupující je povinen reklamované zboží převzít bez zbytečného odkladu do 30 dnů od ode dne, kdy byl prodávajícím informován o vyřízení reklamace a to bez ohledu na způsob jejího vyřízení.
V případě, že reklamace není převzata kupujícím nejpozději posledním dnem lhůty, bude prodávajícím účtováno po jejím marném uplynutí skladné za uložení zboží ve výši 50,- Kč včetně DPH za každý den prodlení.
Kupující může udělit prodávajícímu souhlas s likvidací zboží na náklady prodávajícího. Takovýmto souhlasem se zákazník zbavuje povinnosti zboží převzít.
Pokud si kupující nevyzvedne zboží z vyřízené reklamace do 60 dnů ode dne, kdy byl o vyřízení informován nebo neudělí souhlas s likvidací zboží, vyhrazuje si prodávající právo zboží prodat a výtěžek použít na úhradu skladného.
5. Účinnost reklamačního řádu a závěrečná ustanovení
Práva kupujícího vyplývající ze zákona nejsou tímto Reklamačním řádem dotčena.
Prodávající si vyhrazuje právo na změnu tohoto reklamačního řádu, která nabude účinnosti nejdříve dnem uveřejnění aktualizovaného znění reklamačního řádu.
Tento reklamační řád je platný a účinný od 15. 3. 2025 a plně nahrazuje předchozí reklamační řád.
Pro reklamaci zboží je rozhodující znění reklamačního řádu platného a účinného ke dni, kdy byla kupní smlouva uzavřena.
Tento Reklamační řád je k dispozici v provozovnách Jabor pro, s.r.o. a na webových stránkách www.vakyjabor.cz.
Kupující při uzavření kupní smlouvy s prodávajícím potvrzuje, že se seznámil a že souhlasí s tímto reklamačním řádem.